HomeProjecten Omlegging Zuid-Willemsvaart

Omlegging Zuid-Willemsvaart

De bouwcombinatie WillemsUnie legt, in opdracht van Rijkswaterstaat, een nieuw kanaal aan. Het gaat om een aftakking van Zuid-Willemsvaart. Het werk vindt plaats tussen 2010 en 2014. De omlegging van de Zuid-Willemsvaart leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water.

Oplossen vervoersproblemen

Na de omlegging kunnen grotere schepen - met maximaal drie lagen containers - door de Zuid-Willemsvaart naar de containerterminal in Veghel varen. Gevolg: minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. Ook de binnenstad van Den Bosch profiteert. Grote schepen hoeven na de omlegging niet meer door de binnenstad te varen. Openstaande bruggen met wachtende auto's behoren dan tot het verleden. De omlegging van de Zuid-Willemsvaart is op dit moment het grootste waterweg bouwproject in het land.

Duurzamer

De nieuwe sluizen Empel en Hintham kunnen grotere schepen aan en passeren gaat ook sneller. Het vervoer over water wordt veiliger, efficiënter, en dus ook duurzamer. Hoe meer lading één schip kan vervoeren, hoe beter dat is voor het milieu.

Samenwerking

Er worden 8 nieuwe bruggen gemaakt over de nieuwe Zuid-Willemsvaart. De grootste passage heeft een veldoverspanning van meer dan 100 meter.

De WillemsUnie is een samenwerkingsverband tussen de twee VolkerWessel bedrijven tussen Van Hattum en Blankevoort en KWS Infra én GMB Civiel en Van den Herik Kust- en oeverwerken.

Feiten & cijfers

  • Opdrachtgever
    Rijkswaterstaat
  • Contractvorm
    Design & Construct
  • Uitvoeringsperiode
    2011 - 2014
  • Betrokken bedrijven
    Van Hattum en Blankevoort - KWS infra - GMB Civiel - Van den Herik Kust- en oeverwerken
  • Projectcategorieën
    Infra
    Water
+